فناوری اطلاعات

تفاوت بین VDSL مخابرات با مودم ADSL مخابرات

فرق-مودم-VDSL-مخابرات-با-ADSL-مخابرات

در این مطلب با فناوری VDSL، مودم VDSL مخابرات و تفاوت آن با فناوری و مودم ADSL مخابرات و قیمت مودم VDSL مخابرات و مودم ADSL مخابرات بیشتر آشنا می‌شوید.
همچنین به پرسش‌های “مسافت از مرکز ارائه دهنده اینترنت چقدر بر کیفیت دریافتی اینترنت تاثیرگذار است”
و اینکه ” آیا باید به پیشنهاد مخابرات در رابطه با فلان مودم VDSL یا ADSL مخابرات توجه کنیم!”

برای پاسخ به این پرسش ها با ما  همراه باشید.
در چند سال گذشته نیاز استفاده از اینترنت پرسرعت مخابرات افزایش یافته است. از همین‌رو تمایل استفاده از تجهیزات و فناوری سرعت بالا به مانند اینترنت VDSL مخابرات نیز برای کاربران مخابرات افزایش پیدا کرده است. با افزایش تعداد رایانه‌ها و شبکه‌های اینترنت خانگی، تقاضا برای اینترنتی با پهنای باند بالا (اینترنت پر سرعت) به طور پیوسته رو به افزایش است.
مودم‌ها و خطوط اشتراک دیجیتالی نامتقارن (ADSL) و یا به عبارت دیگر [Asymmetric Digital Subscriber Line] دو فناوری حاکم بر این صنعت هستند.

با وجود این که هر دوی این فناوری‌ها، اینترنتی پر سرعت تر از مودم‌های ۵۶k [مودم هایی با سرعت ۵۶ کیلوبایت بر ثانیه] ارائه می‌دهند اما هنوز هم پاسخگوی خدماتی همچون تلویزیون‌های دیجیتالی و برنامه ویدئو درخواستی ضبط شده (video-on-demand) یا به عبارت دیگر (VOD) نیستند.
با این حال، بسیاری از فناوری‌های DSL که تحت عنوان (VDSL) و یا اینترنت پرسرعت شناخته می‌شوند، در بسیاری از خانه‌ها به عنوان یک بسته کامل ارتباطی/سرگرمی درنظر گرفته می‌شود.

آیا باید به پیشنهاد مخابرات در رابطه با مودم VDSL مخابرات توجه کنیم؟

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها، خدمات فوق الذکر را در قسمت‌هایی از شمال تهران ارائه می‌دهند.

اینترنت VDSL مخابرات با پهنای باند بسیار بالا سرعت دانلود و آپلود معادل ۵۲ (mbps) مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این یعنی حداقل ۴ برابر بیشتر از سرعت اینترنت ADSL مخابرات. معمولا شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به مانند مخابرات، از عدم اگاهی مشتریان خود استفاده می‌کنند و بعضا دیده شده است که مشتریان خود را الزام می‌کنند که برای استفاده از این فناوری حتما باید از فلان مودم VDSL مخابرات استفاده کنید.

اما خب واقعیت این است که شما می‌توانید از هر مدل مودم VDSL مخابرات که توانایی VDSL داشته باشد استفاده کنید.

تفاوت مودم ADSL مخابرات و مودم VDSL مخابرات

همان طور که مستحضرید تفاوت مودم‌ VDSL مخابرات و ADSL مخابرات که فقط با حداکثر سرعت ۸ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه اینترنت ارائه می‌دهد، به وضوح مشخص است.

هرچه استفاده از VDSL رایج‌تر باشد، انتظار می‌رود بسته‌های مصرفی با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت های فعلی ارائه شود.

VDSL-ADSL

اصول اولیه DSL
یک تلفن استاندارد در ایران از یک جفت سیم مسی تشکیل شده است. این جفت سیم مسی علاوه بر فراهم آوردن امکان مکالمات صوتی، پهنای باند زیادی نیز ارائه می‌دهد.

سیگنال‌های صوتی تنها بخشی از ظرفیت موجود در سیم‌ها استفاده می‌کنند. DSL با بهره گیری از این ظرفیت باقی مانده به حمل اطلاعات بدون ایجاد اختلال در کیفیت مکالمات می‌پردازد. اکثر خطوط تلفن و تجهیزات مربوطه، دارای محدودیت فرکانسی در ارتباط با سوئیچ، تلفن و سایر تجهیزاتی می‌باشند که به نوعی در فرآیند انتقال سیگنال‌ها دخالت دارند. یک صدای معمولی در محدوده فرکانس ۴۰۰ تا ۳۵۰۰ هرتز قابل انتقال است. کابل استفاده شده در سیستم تلفن قادر به انتقال سیگنال‌هایی با ظرفیت چندین میلیون هرتز می‌باشد.
تجهیزات پیشرفته‌ای که اطلاعات را به صورت دیجیتال (و نه آنالوگ) ارسال می‌نمایند، قادر به استفاده از ظرفیت خطوط تلفن به صورت کامل می‌باشند. DSL نیز چنین هدفی را دنبال می‌نماید. VDSL می‌تواند با اجازه دادن به انواع رسانه‌ها، چهره تجارت الکترونیکی را تغییر دهد.

بررسی اینترنت ADSL مخابرات

فناوری ADSL مخابرات از دو قطعه تجهیزات بهره می‌جوید: یکی در محل مد نظر مشتری و دیگری در مرکز ارائه دهنده فرستنده گیرنده یا ترنسیور ( Transceive): در محل نصب، یک فرستنده DSL وجود دارد که علاوه بر دریافت اتصالات مشترکین ممکن است خدمات دیگری را نیز ارائه دهد.

دی اسلم (DSL multiplexer Access DSL (DSLAM: ارائه دهنده خدمات DSL دارای DSLAM برای دریافت اتصالات مشتری است.

نحوه کارکرد اینترنت ADSL مخابرات

بیشتر مشتریان فرستنده DSL خود را مودم DSL می‌نامند . مهندسان شرکت تلفن یا ISP آن را ATU-R می‌نامند، که مخفف واحد Transciver ADSL Remote است. صرف نظر از آنچه نامیده می‌شود، این دستگاه  نقطه برقراری ارتباط بین کامپیوتر کاربر و شبکه به خط DSL است. ترنسیور می‌تواند از چندین طریق به تجهیزات مشترکین متصل گردد، اما اتصال از طریق USB و اترنت متدوال ترین روش‌های موجود است.

کاربران مودم‌های کابلی از یک شبکه بسته به صورت اشتراکی استفاده می‌نمایند. در چنین مواردی، همزمان با افزایش تعداد کاربران، کارایی آن ها تنزل پیدا خواهد کرد.

اینترنت ADSL مخابرات برای هر یک از کاربران یک ارتباط اختصاصی ایجاد و آن را به DSLAM متصل می‌نماید. بدین ترتیب همزمان با افزایش کاربران، کارایی مربوطه تغییری نخواهد کرد. وضعیت فوق تا زمانی که کاربران از تمام ظرفیت موجود خطوط ارتباطی با اینترنت استفاده نکرده باشند، ادامه خواهد یافت. در صورت استفاده از تمام ظرفیت خط ارتباطی اینترنت، مراکز ارائه دهنده سرویس DSL می‌توانند نسبت به ارتقا خط ارتباطی اینترنت اقدام نمایند تا تمام مشترکین متصل شده به DSLAM از کیفیتی مطلوب بهره‌مند گردند.

آیا مسافت در کیفیت اینترنت ADSL مخابرات تاثیر دارد؟

DSL یک فناوری حساس به فاصله است. با افزایش طول اتصال، کیفیت سیگنال و سرعت اتصال کاهش می‌یابد. سرویس ADSL مخابرات می تواند تا حداکثر ۱۸۰۰۰ فوت (۵،۴۶۰ متر) بین مودم DSL و DSLAM فاصله داشته باشد، اگرچه به دلیل سرعت و کیفیت سرویس‌، بسیاری از ارائه دهندگان ADSL مخابرات میزان پایین تری از آن را ارائه می‌دهند.

در بالاترین میزان از حد مسافت، مشتریان ADSL مخابرات ممکن است سرعت هایی بسیار پایین تر از حداکثر وعده داده شده تجربه کنند، ممکن است در آینده تجربه‌ای با حداکثر سرعت و یا فراتر از حد فعلی داشته باشند.

شاید تعجب کنید که اگر مسافت برای DSL محدودیتی ایجاد می‌کند، چرا برای مکالمات تلفنی صوتی محدودیتی ندارد؟ پاسخ تقویت کننده‌های کوچکی به نام کویل‌های بارگذاری است که شرکت تلفن برای تقویت سیگنال‌های صوتی استفاده می‌کند. این کویل‌های بارگیری با سیگنال های DSL ناسازگار هستند زیرا تقویت کننده باعث شکسته شدن یکپارچگی داده‌ها می‌شود. این بدان معنا است که اگر یک سیم پیچ صوتی در حلقه بین تلفن و دفتر مرکزی شرکت تلفن وجود داشته باشد، شما نمی‌توانید خدمات DSL را دریافت کنید.

عوامل تاثیر گذار در عدم دریافت اینترنت ADSL مخابرات

  • کابل بریج تب(Bridge tab): نوعی کابل افزودنی بین شما و دفتر مرکزی، که ارائه دهنده خدمات به سایر مشتریان است.
  • کابل‌های فیبر نوری(Fiber-optic cables) سیگنال‌های ADSL نمی‌توانند از طریق آنالوگ به دیجیتال و از طریق دیجیتال به آنالوگ تبدیل شوند. این اتفاق تنها هنگامی رخ می‌دهد که مدار تلفن به کابل‌های فیبر نوری تجهیز شود.
  • مسافت‌: حتی اگر می‌دانید که دفتر مرکزی شما در کجا قرار دارد (شرکت های تلفن محل تبلیغات خود را بیان نمی کنند)، جستجو در نقشه نشانگر مسافتی نیست که یک سیگنال باید آن را طی کند . ممکن است این مسیر بین دو نطقه بسیار پیچیده تر از آنچه مفروض است، باشد.

نحوه عملکرد اینترنت VDSL مخابرات

عملکرد اینترنت VDSL مخابرات در سیم‌های خطوط تلفن دقیقاً مشابه اینترنت ADSL مخابرات است، اما تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. VDSL میتواند سرعتی حدود ۵۲ مگابایت بر ثانیه ارائه دهد که تفاوت بسیاری با ADSL،( با حداکثر سرعت ۸ Mbps) دارد. این فناوری(َِADSL) تنها می‌تواند برای مسافت کوتاه، حدود ۴۰۰۰ یا ۱۲۰۰ متر مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت‌های تلفن در حال جایگزین نمودن اغلب تجهیزات (مربوط به تغذیه اطلاعات) به فیبر نوری می‌باشند. اکثر شرکت‌های تلفن از تکنولوژی FTTC) Fiber to the curb) استفاده می‌نمایند.

این شرکت‌ها قصد دارند که تمام خطوط مسی موجود را تا محلی که از آن‌ها انشعاب گرفته شده و به منازل مشترکین توزیع می‌گردد، تعویض نمایند.

شرکت‌های تلفن در تلاش برای پیاده سازی سیستم Fiber To the Neighborhood)FFTN) می‌باشند. در روش فوق در عوض نصب کابل فیبر نوری در هر خیابان، FFTN دارای فیبر مورد نظر تا جعبه اتصالات (انشعابات) برای یک همسایه (مشترک) خاص است.

با قرار دادن یک ترانسیور VDSL در منزل و یک VDSL gateway در جعبه تقسیم اتصالات، محدودیت فاصله کم رنگ خواهد شد.

gateway موجب مراقبت از تبدیلات آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ که غیرفعال شدن ADSL مخابرات بر روی خطوط فیبر نوریرا در پی دارد، می‌گردد.

Gateway داده های ورودی و دریافت شده از ترانسیور را به پالس های نور تبدیل می‌کند تا زمینه ارسال آن‎ها از طریق فیبر نوری فراهم گردد.

زمانی که داده‌ها برای کامپیوتر کاربر ارسال می‌گردند، Gateway موجود، سیگنال‌های ورودی از فیبر نوری را تبدیل و آن‌ها را برای ترانسیور کاربر ارسال می‌نماید. فرآیند فوق در هر ثانیه میلیون‌ها مرتبه تکرار می‌شود.

ADSL و VDSL فقط دو نماینده DSL هستند.

انواع فناوری DSL:

  • DSL نامتقارن(ADSL) (Asymmetric DSL)

به دلیل تفاوت سرعت بارگیری و بارگذاری نامتقارن نامیده می‌شود. از این رو کاربران تمایل بیشتری به تماشا و یا بارگیری مطالب نسبت به ارسال و یا بارگذاری آن دارند. (سرعت بارگیری بیشتر میباشد)

  • DSL با سرعت بالا High bit-rate DSL) HDSL)

HDSL داده‌ها را با سرعت یکسان دریافت و ارسال می‌کند، اما به منظور ارائه خدمات نیاز به دو خط مجزا است.

  • ISDN DSL

کندتر از سایر اشکال DSL است، و در هر دو جهت با سرعت ثابت ۱۴۴ Kbps انجام می‌شود.
فناوری VDSL مخابرات افزایش قابل توجهی در عملکرد نسبت به نسخه‌های دیگر دارده است. اما برای دسترسی گسترده به VDSL، باید زیرساخت،  استاندارد سازی شود.

فناوری DMT در تجهیزات اینترنت ADSL مخابرات

بیشتر تجهیزات ADSL مخابرات امروزه از فناوری DMT استفاده می‌کنند. DMT سیگنال‌ها را به ۲۴۷ کانال مجزا تقسیم می‌کند.

مثالی که  برای درک بهتر این موضوع می توان به آن اشاره کرد این است که تصور کنید که شرکت تلفن‌، خط شما را به ۲۴۷ خط ۴ کیلوهرتز مختلف تقسیم می‌کند و مودم را به یکی از آن‌ها متصل می‌کند.

شما معادل ۲۴۷ مودم متصل به کامپیوتر را به طور همزمان دریافت می‌کنید!

هر کانال کنترل می‌شود و اگر کیفیت مورد قبول نباشد، سیگنال به کانال دیگری منتقل می‌شود. این سیستم دائماً سیگنال‌ها را تغییر می‌دهد و بهترین کانال‌های انتقال و دریافت را جستجو می‌کند.

علاوه بر این، برخی از کانال‌های پایین(آنهایی که از حدود ۸ کیلوهرتز شروع می‌شوند) به عنوان کانال‌های دو طرفه، برای هر دو اطلاعات ارسالی و دریافتی استفاده می‌شوند.

نظارت و مرتب سازی اطلاعات در کانال‌های دو طرفه و رعایت کیفیت هر ۲۴۷ کانال، DMT را برای اجرای پیچیده تر از سایر فناوری‌های حامل انجام می‌دهد، بلکه باعث انعطاف پذیری بیشتری در خطوط با کیفیت متفاوت می‌شود.

سوالات متداول:

فرق مودم VDSL مودم ADSL چیست؟

مهم‌ترین اختلاف این دو نوع مودم در سرعت اینترنتی است که ارائه می‌دهند

مودم VDSL بخریم یا مودم ADSL؟

پاسخ دادن به سان سوال به نحوه و میزان مصرف شما بستگی دارد. ولی اگر مخابرات منظقه شما شرایط را فراهم کرده است مودم VDSL انتخاب بهتری است

ADSL یا VDSL ؟

شما در حال حاضر بایستی آگاهی کاملی از نحوه نام گذاری، عملکرد، تمایز و مشخصات و قیمت VDSL مخابراتی و ADSL مخابرات پیدا کرده باشید. مطمعنا انتخاب مودم VDSL مخابراتی می‌تواند ‌راه‌گشا نیاز اینترنتی شما باشد. چرا که می‌تواند با چندین برابر سرعت نسبت اینترنت ADSL مخابرات خدمات‌رسانی کند.

مطالب مرتبط