فناوری اطلاعات

آنلاک کردن مودم، مزایا و معایب

آنلاک مودم

برای افرادی که درباره ماجرای آنلاک مودم‌ها چیزی نمی‌دانند باید عرض کنم برخی مودم‌هایی که توسط اپراتورها به مشتری داده می‌شود؛ دارای قفلی است که فقط با سیم‌کارت همان اپراتور کار کند و از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

Tif60

مثلا، مودم معروف ایرانسل TF-i60 قفل شده است و فقط با سیم‌کارت ایرانسل کار می‌کند. اگر یک کاربر بخواهد سیم‌کارت همراه اول، رایتل، شاتل‌موبایل و غیره روی آن بیندازد؛ جواب نمی‌دهد. معمولا مودم‌های قفل شده ارزان‌تر هستند و کاربر ناچار است همراه با سیم‌کارت و اینترنت اپراتور خریداری کند.

حالا برخی از کاربران پس از مدتی هوس می‌کنند مودم را آنلاک کنند و قفل نرم‌افزاری مودم را بردارند تا بتوانند هر سیم‌کارتی روی مودم انداخته و از اینترنت استفاده کنند.

بی‌شک؛ برخی از کاربران فقط از روی کنجکاوی سراغ آنلاک مودم می‌روند و برخی دیگر دوست دارند از چندین سیم‌کارت روی مودم استفاده کنند یا در مکانی هستند که سیم‌کارت همراه مودم جواب نمی‌دهد.

برخی هم مودم را برای مسافرت‌ها و استفاده در کشورهای دیگر می‌خواهند و باید آنلاک کنند.

آنلاک مودم چه خطرات و معایبی دارد؟

اما در کنار این مزایا، آنلاک کردن مودم حتی توسط افراد متخصص با خطر خرابی یا سوختگی مودم و از کار افتادن آن برای همیشه روبرو است. مودمی که آنلاک شود؛ از گارانتی خارج شده و شرکت فروشنده تعمیر آن را برعهده نمی‌گیرد.

غالبا مودم‌های آنلاک شده از فریم‌ویر جایگزینی استفاده می‌کنند که شاید کارایی مودم را کاهش دهد. اگر فریم‌ویر آنلاک شده به خوبی نصب نشود یا در حین آنلاک کردن مودم مشکلی پیش بیاید؛ احتمالا باید به فکر مودم دیگری باشید.

به هر حال، توصیه نمی‌شود هر کاربری سراغ آنلاک مودم برود و براساس راهنماهای منتشر شده در اینترنت بخواهد مودم را دستکاری کند. آنلاک کردن مودم یک کار فوق تخصصی است و بهتر است سراغ شرکت‌های معتبر و شناخته شده‌ای بروید؛ اگر واقعا نیازی به آنلاک مودم دارید.

در غالب اوقات، مودم آنلاک شده مزایایی که تصور می‌شد را ندارد و همان آنتن‌دهی یا سرعت سیم‌کارت اصلی مودم را به دست می‌دهد. بهتر است از ابتدا مودم آنلاک شده‌ای بخریم یا دنبال روش‌های دیگری برای افزایش سرعت و آنتن‌دهی باشیم.

پدیده فروش مودم‌های آنلاک شده

در بازار ایران، تا همین یکی دو سال پیش، شما باید یک مودم لاک شده را خریداری و بعد خودتان یا توسط یک فرد واردی، مودم سیم‌کارتی را آنلاک می‌کردید.

الان بازار کاملا تغییر کرده است و با پدیده فروش مودم‌های آنلاک شده روبرو هستیم. یعنی یک شرکت یا فروشنده، یک بار مودم لاک شده نو یا استوک خریداری کرده و بعد می‌آید تک تک آن‌ها را آنلاک می‌کند و به مشتریان می‌فروشد. در تبلیغات کانال‌های تلگرامی یا سایت‌های فروش هم رسما زده شده است که مودم فلان آنلاک شده!

خوب، سوال اینجا است که باید این مودم‌ها را خریداری کنیم یا خیر و آیا مشکلات مودم‌های آنلاک شده توسط خودمان را دارند؟ جواب این است که نمی‌توان یک قاعده کلی گفت ولی معمولا مودم‌ها آنلاک شده شرکتی، مشکلات کمتری دارند و قابل اعتمادتر هستند. البته، بهتر است از یک فروشنده و شرکت معتبر بخرید و درباره عملکرد او مطمئن باشید.

همین الان، فروشنده‌هایی داریم که روزانه چندین مودم آنلاک سیم‌کارتی می‌فروشند و همه مشتریان رضایت دارند. خوب خرید یک مودم از این شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها که معمولا ۷ تا ۱۰ روز ضمانت تعویض می‌دهند و همه اطلاعات و مشخصات و نخوه کارشان مشخص است؛ خطرات بسیار کمتری دارد تا اینکه از یک فروشنده ناشناس خرید یا اینکه خودمان اقدام به آنلاک مودم سیم‌کارتی کنیم.

حتی پدیده دیگری که در بازار شاهد هستیم؛ فروش مودم‌هایی است که در خارج از کشور آنلاک شدند و مثلا توسط یک اپراتور موبایل خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. درباره این مودم‌ها که معمولا استوک بوده و دست اول نیستند؛ باز باید دقت کنید مودمی کاملا سالم و نو خریداری کرده و فروشنده در برابر نقص و مشکل مودم پاسخ‌گو باشد.

مطالب مرتبط