فناوری اطلاعات

شهر و شهروند الکترونیک

شاید اگر پنجاه سال پیش در خصوص نحوه ی انجام کارهای روتین از ما سوال می شد، هیچ کسی فکر نمی کرد که نحوه ی انجام کار های روزانه می تواند تا این حد آسان تر و سریع تر شود. برای مثال پرداخت های قبوض، تراکنش های بانکی، انواع خرید ها و … به طرز متفاوت تری نسبت به امروز انجام می شد. چیزی که مفهوم همه ی این تغییرات را در بر می گیرد، شهر و شهروند الکترونیک می باشد.

شهروند الکترونیک تعریف‌کننده سبک جدیدی از زندگی است که مزایای زیادی دارد و زندگی را آسان‌تر از قبل کرده است. این مفهوم که بر زیرساخت شبکه ی اینترنتی و  استفاده ی هر چه بیشتر و بهتر از این فناوری تکیه دارد، سعی می کند به ارائه خدمات گوناگون با حداکثر سرعت و حداقل هزینه از طریق یک بستر الکترونیکی به شهروندان بپردازد.

اگر چه الکترونیکی شدن در کشور ما جهش فوق العاده ای داشته است و طرح‌های زیادی برای ایجاد کردن این سبک زندگی ایجاد شده اند. ولی همچنان نیاز به تلاش بیشتر برای طی مسیر پیشرفت در جهت الکترونیکی شدن، داریم.

مفهوم شهروند الکترونیک

امروزه با رشد و همه گیر شدن فناوری هایی که در بستر اینترنت هستند، دولت‌ها و سازمان های زیادی زیرساختی را برای مخاطبان خود فراهم کرده‌اند، که به کمک آن فرآیند‌های خدماتی و اطلاع‌رسانی تا حد زیادی ساده شده و مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصود خود می‌رسند. این بستر سبب ایجاد مفهومی به نام شهروند الکترونیک در کنار خود شده است.

یک شهروند باید دانش ابتدایی لازم را جهت استفاده از این خدمات داشته باشد. به بیان دیگر بتواند نیاز خود را در دنیای وب جستجو کند، برای پرداخت های بانکی مجبور نباشد به صورت حضوری به بانک مراجعه کند، خرید های خود را بتواند در صورت نیاز اینترنتی انجام دهد. به طور کلی بتوانند اطلاعات‌، خدمات‌، کالاها و نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از طریق اینترنت جست‌وجو کرده و از آن استفاده نمایند.

شهر الکترونیک زمینه ساز شهروند الکترونیک یا بالعکس!؟

به طور قطع نمی توان گفت که کدام یک زمینه ساز دیگری هستند. زیرا هر چه دولت خدمات اینترنتی و الکترونیکی بیشتری به مردم ارائه دهد، از آن سو مردم نیز بیشتر از آن استفاده می کنند. از جنبه ی دیگر گسترش الکترونیکی شدن مردم باعث می شود شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی زیادی به ارائه ی خدمات آنلاین یا در بستر وب روی بیاورند. بنابراین هر دو جریان به روند پیشرفت و جهانی شدن در این عرصه کمک کرده اند.

همانطور که در سال های اخیر نیز با گسترش استفاده و رونق کسب و کارهای اینترنتی در کشورمان رو به رو هستیم، کمتر کسی انجام تراکنش ها، خرید کالا یا خدمات و جستجوی نیاز هایش را در محیطی غیر از اینترنت انجام می دهد.

ویژگی ها و مزایای زندگی در یک شهر الکترونیکی

به طور کلی از دلایل اصلی ایجاد شهرهای الکترونیک می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه و مدیریت زمان اشاره نمود. کسانی که در شهر الکترونیک ساکن هستند، نیازی به استفاده از وسایل نقلیه برای اکثر کارهای خود ندارند، لذا این امر سبب کاهش هزینه، کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا می‌شود.
از سوی دیگر، مدیریت زمان نیز از علل اصلی ایجاد چنین شهرهایی است. در شهر الکترونیک افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز خرید کنند، امور اداری خود را انجام دهند، قبوض آب و برق خود را پرداخت کنند وحتی دفتر کار خود را به خانه انتقال دهند.

به صورت خلاصه فعالیت ها را می توان در موارد زیر طبقه بندی کرد.

  • فعالیت های اداری
  • کسب اطلاعات
  • فعالیت های علمی
  • فعالیت های آموزشی
  • فعالیت های درمانی
  • فعالیت های بانکی
  • فعالیت های تفریحی
  • کاریابی و درخواست کار

حال که با مفهوم الکترونیکی شدن آشنا شدیم، وظیفه ما است که تا حد ممکن به پیشرفت در این عرصه کمک کنیم و به جامعه ی پیشرفته ی جهانی بیش از پیش بپیوندیم.