مطالب جذاب

داستان وارن بافت ؛ الگوی سرمایه گذاری در جهان

وارن بافت که یکی از ثروتمندترین افراد جهان است که توانست از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به ثروتی عظیم برسد. در این قسمت از خودساخته‌های همیار آکادمی به داستان زندگی و روند موفقیت چهارمین فرد ثروتمند در جهان پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان این مقاله ارزشمند را از دست ندهید.

وارن بافت یا «Warren Buffet» در زمان نگارش این مقاله(سال ۲۰۲۰) چهارمین فرد ثروتمند جهان است و تمام این ثروت را از طریق سرمایه‌گذاری به دست آورده است. وی در حال حاضر ۸۹ ساله است و ثروتی بالغ بر ۶۷.۵ میلیارد دلار دارد. در این مقاله تصمیم داریم به زندگی و فعالیت‌های اقتصادی این شخصیت خودساخته بپردازیم و ببینیم که وی در طول زندگی خودش چه کارهایی انجام داده تا توانسته است به این حد از ثروت و درک مالی و اقتصادی دست پیدا کند.

یکی از کارهای مهمی که برای رسیدن به ثروت و ثروتمند شدن می‌توان انجام داد، مطالعه داستان زندگی و فعالیت افرادی است که ثروتمند هستند و مسیر دستیابی به اهداف و آرزوها را یک بار پیش از این پشت سر گذاشته‌اند. وقتی با زندگی این دسته از افراد آشنا شویم می‌توانیم درس‌های زیادی از آن‌ها یاد بگیریم که مسلماً در مسیر کسب ثروت، این درس‌ها کمک زیادی به ما خواهد کرد.

داستان زندگی وارن بافت ، از کودکی تا به حال

وارن ادوارد بافت در سی‌امین روز از ماه آگوست سال ۱۹۳۰ میلادی چشم به جهان گشود. وقتی این تاریخ را به تاریخ شمسی تبدیل کنیم با هشتم شهریور سال ۱۳۰۹ شمسی روبرو می‌شویم. او در حال حاضر ۸۹ ساله است ولی به واسطه سبک زندگی و اندیشه‌های سالم موفق شده است که خیلی عادی و سرحال به زندگی خودش ادامه دهد.

پدر وارن، هاروارد بافت نام داشت. او هم در زمینه تجارت و سیاست فعالیت می‌کرد و یکی از نمایندگان کنگره آمریکا بود. هاروارد سه فرزند داشت و وارن تنها پسر و دومین فرزند او به حساب می‌آمد. وی دوران ابتدایی خودش را در دبستان رزهیل آغاز کرد. سال ۱۹۴۲ بود که هاروارد بافت به نمایندگی کنگره انتخاب شد و مجبور شد که خانواده‌اش را همراه خود به واشنگتن منتقل کند. وی در دوارن تحصیل  فردی موفق و کوشا بود و در نهایت در سال ۱۹۴۷ از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ التحصیل شد و تصمیم گرفت به دانشگاه برود.

البته تصور نکنید که او با سایر افراد ثروتمند در جهان فرق دارد. خیر! او هم تمایلی به رفتن به دانشگاه نداشت ولی پدرش به طور کاملاً جدی و سخت با وی مخالفت کرد و او هم در برابر پدر تسلیم شد. او در دوران دبیرستان سرمایه‌گذاری را آغاز کرد و دوست داشت که پس از اتمام دوره دبیرستان وارد بازار کار شود.

آغاز روند سرمایه گذاری وارن بافت از دبیرستان

Warren Buffet می‌گوید که علاقه من به سرمایه‌گذاری از خواندن یک کتاب در زمینه سرمایه گذاری آغاز شد. این کتاب «هزار راه برای کسب درآمد هزار دلاری» نام داشت. وی با مطالعه این کتاب تصمیم گرفت وارد بازی سرمایه‌گذاری شود و به موفقیت‌های زیادی در این زمینه دست پیدا کند. او مشاغل پاره‌ وقت زیادی را امتحان کرد. وی مدتی مشغول کار فروش آدامس شد، سپس کوکاکولا می‌فروخت و بعد از مدتی به فروش مجله‌های هفتگی روی آورد. حتی مدتی در کنار تحصیل و رفتن به مدرسه در مغازه پدربزرگش کار کرد.

در سال ۱۹۴۵ بود که یک دستگاه بازی پین بال خریداری کرد. او این خرید را به کمک دوستش انجام داد. آن‌ها با یک آرایشگاه صحبت کردند و تصمیم گرفتند که این دستگاه بازی را در آن آرایشگاه نصب کنند. افرادی که به آرایشگاه می‌آمدند در زمان انتظار مشغول بازی با این دستگاه‌ها می‌شدند. آرایشگرها، وارن بافت و دوستش از این روند راضی بودند؛ زیرا هم درآمد خوبی برای بافت داشت و هم مشتریان آرایشگاه را روز به روز بیشتر می‌کرد.

مدتی گذشت تا این که سه آرایشگاه دیگر هم از وارن بافت خواستند که این کار را در مغازه آن‌ها هم اجرا کند. او این کار را انجام داد. یک سال بعد وارن و دوستش تصمیم گرفتند که این بیزنس را بفروشند و آن را به قیمت ۱۲۰۰ دلار فروختند.

او سه سهم از شرکت سایتزسرویس داشت. او هر کدام از این سهم‌‎ها را به قیمت ۳۷ دلار خریداری کرد. مدتی گذشت و او هر روز قیمت این سهم‌ها را رصد می‌کرد تا اینکه قیمت‌ها پایین آمد و به ۲۷ دلار رسید. وی سهم خودش را نفروخت تا وارد فاز صعودی شد و پس از مدتی تصمیم گرفت که هر سهم را به قیمت ۴۰ دلار بفروشد. ارزش این سهم روز به روز بیشتر تا مرز ۵۰۰ دلار را هم رد کرد. این موفقیت‌ها و شکست‌ها و فراز و فرودها کار را به جایی رساند که او اکنون چهارمین فرد ثروتمند در جهان شناخته می‌شود.

دوران دانشگاه و تحصیلات قوی در حوزه کسب و کار

وارن در سال ۱۹۴۷  با حمایت و پافشاری خانواده و به خصوص پدرش وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد و رشته مدیریت کسب و کار را انتخاب کرد. محل تحصیل او مدرسه تجارت وارتون بود و در دوران تحصیل عملکرد خوبی داشت. پس از گذشت دو سال تصمیم گرفت به دانشگاه نبراسکا برود و وقتی که هنوز به ۲۰ سالگی نرسیده بود از این دانشگاه فارغ التحصیل شد و مدرک لیسانس خودش را دریافت کرد.

او می‌خواست تحصیلات خودش در زمینه تجارت و مدیریت کسب و کار را ادامه دهد. به همین خاطر تصمیم گرفت که در دانشگاه کلمبیا تحصیل کند. این دانشگاه همان جایی بود که باعث شد وارن با بنجامین گراهام، استاد نامی و مشهور اقتصاد آشنا شود. او از این استاد درس‌های زیادی آموخت و با او پایه یک دوستی را بنا نهاد. سال ۱۹۵۱ بود که وارن بافت مدرک کارشناسی ارشد خودش را در رشته اقتصاد از دانشگاه کلمبیا گرفت. او در طی سال‌های تحصیل کار هم می‌کرد و توانسته بود سرمایه خوبی برای خودش پس انداز کند. هر چند بافت در ابتدا تمایلی به تحصیل نداشت ولی در رشته اقتصاد چنان موفق بود که از بنجامین گراهام نمره ممتاز گرفت.

وارن در مورد شاگردی بنجامین گراهام می‌گوید:

بنای اصلی سرمایه گذاری و فعالیت در بورس بر این پایه بنا شده است که باید سهام را به عنوان یک کسب و کار برای خودتان در نظر بگیرید. سرمایه‌گذار باید یک حاشیه امن در بازار برای خودش ایجاد کند و از کلیه نوسانات و فراز و نشیب‌های بازار به نفع خودش استفاده ببرد.

وارن بافت وارد بازار و کسب و کار می‌شود

وارن بافت از همان ابتدای جوانی شیفته سرمایه‌گذاری بود ولی پدرش و استادش بنجامین گراهام به او توصیه می‌کردند که سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس را فراموش کند. او از استادش درخواست کرد که به صورت کاملاً رایگان در شرکتش کار کند ولی استادش او را قبول نکرد.

در همان دوران جوانی در کلاس‌های رشد و توسعه فردی دیل کارنگی شرکت کرد و دانش خودش در زمینه توسعه شخصی را افزایش داد. وی در این دوران سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داد ولی اکثرا این سرمایه گذاری‌ها موفق نمی‌شد. او هیچ گاه ناامید نشد و همچنان به آزمون خطا و افزایش دانش در حوزه کاری ادامه می‌داد.

استخدام در شرکت گراهام و کسب تجارب بی‌نظیر

سال ۱۹۵۴ بود که چند ایده عالی به گراهام ارائه داد و او تصمیم گرفت که وارن را استخدام کند. این شد که وارن به نیویورک رفت و کار خود را در شرکت استادش شروع کرد. حضور این مربی در زندگی وارن بافت باعث شد که رشد و پیشرفت کند و به درک خیلی خوبی از کسب و کار برسد. بعضی از مواقع حضور یک مرشد و استاد باعث می‌شود که فرد از فرش به عرش برسد و راه صدساله را در عرض چند سال طی کند.

هنوز دو سال از حضور در شرکت گراهام نگذشته بود که استادش تصمیم گرفت بازنشسته شود. به همین خاطر شرکتش را تعطیل کرد. کارمندان این شرکت هر کدام به سمت و سویی رفتند. وارن بافت هم که یکی از کارمندان خوب این شرکت بود پس از دو سال تجارب بی‌نظیری کسب کرده بود و اکنون می‌خواست شرکت خودش را راه اندازی کند.

راه اندازی شرکت، اولین گام وارن بافت به سوی ثروتمند شدن

وارن پس از ترک شرکت گراهام با تکیه بر توانمندی مالی خودش و با کمک دوستان شرکت «بافت پارتنرشیپ» را راه اندازی کرد. این شرکت، خودش در زمینه سرمایه‌گذاری کار می‌کرد و اصول و مبانی کار خود را بر آموزه‌ها و تعالیم گراهام قرار داده بود. این شرکت هر سال رشد و پیشرفت می‌کرد. این رشد و پیشرفت به قدری زیاد بود که بافت در سال ۱۹۶۱ یعنی در ۳۱ سالگی میلیونر شد.

وارن بافت شرکت خودش را تعطیل کرد تا به بِرک‌شایر هاتاوای برسد

چند سال بعد وارن بافت تصمیم گرفت که شرکت سرمایه‌گذاری خودش را تعطیل کند و به رشد و پیشرفت خود در مسیری دیگر ادامه دهد. او سهام عمده یک شرکت نساجی را خریداری کرد. این شرکت برکشایر هاتاوای یا «Berkshire Hathaway» نام داشت. قدرت او در این شرکت زیاد بود و به همین خاطر توانست مدیر این شرکت را برکنار کند و دوست خودش را به جای او بنشاند.

سال ۱۹۶۶ بود که وارن یک تغییر بزرگ دیگر در شرکت ایجاد کرد و تصمیم گرفت فروش سهام شرکت برکشایر را به صورت کامل متوقف کند. وی این شرکت به بهترین شکل ممکن راهبری می‌کرد. وی تصمیم گرفت که حوزه فعالیت برکشایر را به صورت کامل تغییر دهد؛ زیرا هیچ علاقه‌ای به حوزه نساجی نداشت. او با شرکت برکشایر وارد حوزه بازار مالی بیمه شد. این شرکت در زمینه خرید سهام شرکت‌های مختلف هم فعالیت می‌کرد و توانست سهام واشنگتن پست و شرکت اِی.بی.سی را خریداری کند.

وی در سال ۱۹۸۸ میلادی حدود ۷ درصد از سهام شرکت کوکا کولا را خریداری کرد و با قدرت تمام در سن ۵۶ سالگی به عنوان یک میلیاردر آمریکایی شناخته شد. پس از این رشد و پیشرفت‌ها وارن بافت برکشایر را وارد بورس کرد. وی در کنار فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کارهای خیر و کمک به سازمان‌های خیریه هم فعالیت می‌کرد.

وی هنوز در زمینه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند ولی آخرین سرمایه‌گذاری مهم او مربوط به شرکت فناوری IBM است که ۱۱ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و ۵.۵ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد. وی در حال حاضر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت برکشایر هاتاوای است.

درس‌ هایی از وارن بافت برای موفقیت در کسب و کار و سرمایه گذاری

حال که با زندگی اقتصادی وارن بافت ، الگوی سرمایه گذاری در جهان آشنا شدید و متوجه شدید که او برای رسیدن به موفقیت چه مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده است، بد نیست که درس‌هایی از او که می‌تواند به موفقیت ما کمک کند، یاد بگیریم. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌های اشاره خواهیم کرد:

۱. هیچ گاه در کسب و کاری که شناختی از آن ندارید وارد نشوید

بعضی از سرمایه‌گذاران دچار اشتباه می‌شوند. آن‌ها تصور می‌کنند که در هر زمینه‌ای می‌توانند سرمایه گذاری کنند و به موفقیت هم دست پیدا کنند. این در حالی است که بافت که زمانی ثروتمندترین فرد جهان بوده و اکنون جایگاه چهارم را به خودش اختصاص داده بر این باور است که باید تنها در حوزه‌هایی که از آن‌ها شناخت و اطلاعات دارید سرمایه‌گذاری کنید.

سایر کسب و کارها هم به همین صورت است. برخی از صاحبان کسب و کارها در ابتدا در یک زمینه خاص کار می‌کنند ولی پس از مدتی که سرمایه بیشتری کسب می‌کنند تصمیم می‌گیرند که کسب و کار خودشان را توسعه دهند. مشکل این توسعه آن است که صاحب کسب و کار اطلاعات و شناختی از حوزه‌ای که می‌خواهد وارد آن شود ندارد و به همین خاطر خیلی سریع شکست می‌خورد و ممکن است کلیه سرمایه خودش را از دست بدهد. بنابراین اگر می‌خواهید در یک حوزه مالی به موفقیت دست پیدا کنید لازم است اطلاعات و دانش خود در آن زمینه را بیشتر کنید.

۲. بزرگ‌ترین اشتباه سرمایه‌گذاران را مرتکب نشوید

یکی از درس‌های مهمی که وارن بافت در زمان سرمایه‌گذاری در کسب و کارها و شرکت‌های مختلف آموخت این بود که با تغییرات کوچک خیلی سریع به فکر فروش سهام نباشند. برخی از سرمایه گذاران رفتارهای هیجانی و بدون تجزیه و تحلیل از خودشان نشان می‌دهند و همین کار موجب می‌شوند که با شکست مواجه شوند.

به عنوان مثال سهام یک شرکت را با قیمت هر سهم ۱۰۰۰ تومان خریداری می‌کنند. وقتی ارزش سهم به ۹۰۰ تومان می‌رسد و می‌بینند که اندکی ضرر کردند از بازار خارج می‌شوند و سهامشان را می‌فروشند. وارن بافت بر این باور است که اگر دوست دارید که به سرمایه گذار موفق تبدیل شوید لازم است خیلی صبور باشید و با افت و خیزهای کوچک به فکر فروش سهام نیفتید.

۳. داشتن یک استاد خوب می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد

حضور بنجامین گراهام در زندگی بافت تغییر بزرگی در زندگی او ایجاد کرد. وارن دو سال در شرکت او کار کرد و در این دو سال به قدری از این استاد آموخت که باعث شد در تمام زندگی به رشد و پیشرفتی چشمگیر دست پیدا کند. یکی از نکات مهم برای تبدیل شدن به یک شخصیت برجسته در زندگی این است که باید در کنار خودمان از استادی دانا و باتجربه استفاده کنید. برای برخی افراد این استاد، پدر و مادر هستند و برای برخی شخصیتی دیگر استاد به حساب می‌آید.

امروزه شاهد رشد اهمیت وجود مربی یا «Coach» در کسب و کار و زندگی هستیم. این مربی یا کوچ با دانش و اطلاعات خوبی که در زمینه تخصصی خودش دارد می‌تواند در کنار فرد قرار بگیرد و به رشد و پیشرفت او کمک کند و اشتباهاتش را به او یادآوری نماید.

۴. روی خودتان سرمایه گذاری کنید

یکی از کارهای عالی برای موفقیت در کسب و کار این است که بیشتر از این که روی سهام یک شرکت سرمایه گذاری کنید به فکر سرمایه گذاری روی خودتان باشید. این کار را می‌توانید با شرکت در دوره‌های موفقیت و رشد فردی، مطالعه کاب‌های عمومی و تخصصی و گفتگو با متخصصان انجام دهید.

سخن پایانی

مطالعه زندگی افراد ثروتمند و خودساخته می‌تواند کمک زیادی به روند موفقیت ما بکند. به همین خاطر همیار آکادمی اقدام به انتشار زندگی افراد خودساخته کرده است. توصیه می‌شود که با مطالعه زندگی افرادی مانند بیل گیتس با درس‌هایی از این افراد آشنا شوید.

آیا تاکنون درس‌هایی از وارن بافت در مورد تجارت و سرمایه‌گذاری را مطالعه کرده‌اید؟ آیا سخنان و زندگی این شخصیت برجسته برای شما آموزنده و کاربردی بوده است ؟ از نظر شما زندگی و کسب و کار کدام شخصیت برجسته در جهان می‌تواند الهام‌بخش باشد و درس‌های زیادی برای افراد موفق به همراه داشته باشد؟ لطفاً نظرات، پیشنهادها و انتقادهای خود را با ما و سایر کاربران همیار آکادمی به اشتراک بگذارید.